14.07.2023
Euroopa Liidu soolise võrdõiguslikkuse tegevuskava aastateks 2021-2025 (GAP III) on jõudnud poole peale, mistõttu viis Euroopa arengukoostöö ja jätkusuutliku arenguga tegelevate organisatsioonide katusorganisatsioon CONCORD läbi selle vahehindamise, tuvastamaks millist mõju GAP III on omanud naiste ja tüdrukute eludele EL-i partnerriikides. Vahehindamises vaadeldi lähemalt ka milliseid muudatusi on tegevuskavasse vaja sisse viia, et selle tegevused arvestaksid rohkem intersektsionalsusega ning anti liikmesriikidele soovitusi.
GAP III on Euroopa Liidu raamistik, millega soovitakse edendada soolist võrdõiguslikkust ning naiste võimestatust (GEWE) läbi välistegevuste. Võrreldes GAP II-ga, proovib GAP III rohkem tegeleda soolise ebavõrdsuse juurpõhjustega ning töötada lähemalt koos kohalike kodanikuühiskonna organisatsioonidega, et selle rakendustegevustel oleks reaalne ja sügavam mõju. Paraku on keeruline hinnata GAP III mõju, sest Euroopa Komisjon ei avalikusta enam iga-aastaseid raporteid selle rakendamise kohta. Selle asemel telliti maikuus avaldatud iseseisev aruanne, mis keskendub naiste majanduslikule võimestatusele (WEE) ning naistele, rahule ja julgeolekule (WPS). Kuigi Euroopa Komisjon avaldab novembris ka oma keskpunkti aruande, leidis CONCORD, et selline aruanne on liiga kitsa teemakäsitlusega ning ei võimalda saada laiemat ülevaadet GAP III mõjust ning õppetundidest teistele liikmesriikidele, mistõttu koostatigi eraldi CONCORDi aruanne.
CONCORD keskendus oma vahehindamises kolme riigi näidetele: Maroko, Filipiinid ning Keenia. Läbi 78 intervjuu kohalike naiste õigustega tegelevate organisatsioonidega leiti, et GAP III ambitsioon ja mõju suurus on riigiti erinev, kuid tõeliste muudatusteni viivat mõjuvõimu pärsivad sarnased probleemid nagu ligipääs rahastusele, vähene sisuline koostöö kohalike naiste õigustega tegelevate organisatsioonidega, ebaühtlane sisemine ekspertiis ja võimekus Euroopa Liidu delegatsioonides ning vähene soolise võrdõiguslikkuse teemade horisontaalne põimitus läbi kõigi EL-ist väljaspool toimuvate tegevuste teemade.
Kolme võrreldud riigi hulgast loeti kõige rohkem edusamme teinuks Filipiine, kus on GAP III elluviimiseks rakendatud häid praktikaid, ennekõike suhtluses kohalike kodanikuühiskonna organisatsioonidega läbi konsultatsioonide. Lisaks toodi välja, et sealne EL-i delegatsiooni juhtkond võtab soolist võrdõiguslikkust tõsiselt ning EL-i liikmesriikide saadikud on nähtavad kui aktiivsed võrdõiguslikkuse eestkõnelejad.
Keerulisemas olukorras on Maroko, kus EL-i delegatsioonil on eraldi grupp, mis koordineerib EL-i ja Maroko valitsuse püüdluseid GAP III rakendamisel, kuid samas pole võimaldatud avalikku ligipääsu olulistele tööriistadele, millega kodanikuühiskond saaks jälgida nende rakendustegevuste mõju (sh riigi tasemel rakenduskava CLIP). Probleemiks on ka kodanikuühiskonna teadmatus GAP III-st. Eraldi mainiti ka, et Marokos on kohalikud naiste õigustega tegelevad organisatsioonid toonud prioriteetsete teemadena välja rahvusvaheliste konventsioonide rakendamise, vajaduse seadusandlike reformide ning individuaalsete vabaduste tagamise järele, kuid EL-i fookus on naiste majanduslikul võimestamisel. Kodanikuühiskond leiab, et selle põhjuseks on EL-i soov mitte tegeleda vastuolulisemate inimõiguste probleemidega.
Keenia puhul leiti, et kohalikke naiste õigustega tegelevaid organisatsioone püüti kaasata CLIP-i väljatöötamise konsultatsioonidesse ja stuktureeritud aruteludesse EL-i delegatsiooni ning kodanikuühiskonna organisatsioonide vahel, kuid tulemusi pole veel saavutatud. Leiti ka, et EL-i keerukad rahastusmehhanismid on liiga vähestele kodanikuorganisatsioonidele ligipääsetavad ning nende lühikesed tsüklid takistavad pikaajalisi ja sügavaid muutuseid toovate meetmete rakendamist. Probleemina nähakse ka seda, et GAP III kasutatakse referentsdokumendina EL-i rahvusvahelise koostöö suunamisel, mitte EL-Keenia laiemas partnerluses. Soolise mõõtme ja GAP III põhimõtetega mittearvestamist nähti kõige rohkem oluliste investeeringute ja mõjuga algatustes nagu taastuvenergia ja rohelise ülemineku initsiatiivides.
Vahehindamise käigus töötati välja ka prioriteetsed soovitused:
CONCORDi tervet raportit on võimalik lugeda siin: https://concordeurope.org/resource/implementing-the-eu-gender-action-plan-iii-turning-ambition-into-impact/
Kommentaarid